معرفی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان از تاریخ 20/01/1396 مجوز فعالیت خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ و از همان تاریخ فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی آموزش حضوری زبان فارسی به دانشجویان خارجی آغاز نمود. ساختمان این مرکز در تاریخ 25/08/1398 با حضور معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم و دکتر صادقی رئیس دانشگاه، در دانشگاه کردستان افتتاح شد.

این مرکز از اسفند ماه سال 1398، پس از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های آموزشی خود را به شیوه­ی مجازی ادامه داده است و تاکنون با برگزاری دوره‌‌های پیوسته در سطوح مختلف و کلاس‌های متعدد، توانسته است مسیر روشنی را در عرصه­ی گسترش آموزش زبان فارسی طی نماید.
در دی‌ماه سال 1399، مسئولیت تأسیس کرسی گسترش آموزش مجازی زبان فارسی در اقلیم کردستان عراق از طرف معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه کردستان اعطا گردید. پس از کسب این موفقیت، فعالیت‌های این مرکز گسترش یافت؛ تا حدی‌که دانشجویان سایر دانشگاه‌ها به طور فزاینده‌ای در کلاس‌های مجازی این مرکز شرکت نمودند. به عنوان مثال در سال 1400 در مجموع تعداد 106 کلاس آموزشی با 1042 نفر زبان­آموز تشکیل شد و این روند به صورت افزایشی ادامه دارد.
زبان آموزان این مرکز در در طول دوره آموزش غیر از یادگیری دروس آموزشی زبان فارسی، با فرهنگ و تمدن ایران آشنا می‌شوند و در همین راستا، هر دوره همراه با کارشناسان و مدرسان مرکز از اماکن دیدنی، تفریحی و گردشگری شهر سنندج و استان‌های همجوار بازدید می‌کنند و در دو نوبت اکران فیلم در سینما بهمن سنندج نیز شرکت می‌نمایند.
همچنین پخش فیلم با موضوع‌های اجتماعی و به منظور تقویت سطح شنیداری، در طول برگزاری کلاس‌ها در سالن‌های آمفی تئاتر دانشگاه یا سالن کنفرانس مرکز هر دو هفته یکبار صورت می‌گیرد.
از زبان آموزان در پایان هر دوره آموزشی آزمون گرفته می‌شود و گواهینامه شرکت در دوره آموزشی به آنان اعطا می‌شود.
آزمون بین‌المللی سامفا از سال 1397 به بعد در این مرکز، در چندین دوره متوالی، برگزار گردید و در هر دوره زبان­آموزان بسیاری از سراسر مراکز داخل و خارج کشور در این مرکز ثبت نام نمودند؛ تا جایی که تعداد شرکت­کنندگان آزمون سامفا در این مرکز به میزان حداکثری در سطح کشوری رسید و آمار زبان آموزان این مرکز که نمرات عالی دریافت نمودند به نسبت زبان­آموزان سایر مراکز در سطح کشور بسیار چشمگیر بوده است.

پیرو ابلاغ معاونت گسترش زبان فارسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمستان سال 1400 مبنی بر واسپاری برگزاری آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی در اقلیم کردستان عراق به دانشگاه کردستان، می‌توان میزان مشارکت داوطلبان را در آن اقلیم به میزان رضایت­بخش و درخور توجه رساند.
وجود استادان و دانش‌آموخته‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان‌شناسی و کادر اداری مجرب از طرفی و تجربه‌ی نوین آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان از طرف دیگر، همچنین امکانات و فضای آموزشی نوین و پیشرفته مرکز را در اهتمام هرچه سریع‌تر در پذیرش دوره‌های بعدی البته با گسترش مؤلفه‌های کمی و کیفی مصصم‌تر می‌نماید. امید است تا به این شیوه قدمی هرچند کوچک در راه تحقق اهداف کلان علمی-فرهنگی ایران اسلامی برداشته شود.

اطلاعات تماس

تلفن مستقیم: +988733660064

داخلی: 2601

ایمیل مرکز: plc@uok.ac.ir

ایمیل مدیر مرکز: y.asaadi@uok.ac.ir

یحیی اسعدی
مدیر  مرکز زبان فارسی
وب‌سایت مرکز زبان فارسی